Andrei Pop
Studium der Kunstgeschichte und Computer Science an der Stanford University (Bachelor of Arts, 2003) und der Kunstgeschichte an der Harvard University (Master 2007; 2010 Promotion mit einer Dissertation über Heinrich Füssli).
Pop ist Rezipient des Boothe Prize for Excellence in Writing, Stanford University (2001), des Albert Elsen Prize in Art History, Stanford University (2003), eines Ashford Dissertation Fellowships der Harvard University (2003-009) und des Gordon Gray Grant for Writing Pedagogy, Harvard University (2007). 2008-10 war er Samuel H. Kress Predoctoral Fellow am Center for Advanced Study in the Visual Arts, National Gallery of Art, Washington DC (2008-2010).
Lehrtätigkeit an der Harvard Universität (Certificate of Distinction for Excellence in Teaching, 2007), an der Kunstuniversität Linz, 2010-2011 an der Universität Wien und an der Universität Basel. Internationale Vortragstätigkeit.
Pop war von 2011-2014 Assistent am Lehrstuhl für neuere Kunstgeschichte an der Universität Basel.
Pop ist für Redakteur für Kunsttheorie und Historiographie, CAA.Reviews.
Pop ist Rezipient des Boothe Prize for Excellence in Writing, Stanford University (2001), des Albert Elsen Prize in Art History, Stanford University (2003), eines Ashford Dissertation Fellowships der Harvard University (2003-009) und des Gordon Gray Grant for Writing Pedagogy, Harvard University (2007). 2008-10 war er Samuel H. Kress Predoctoral Fellow am Center for Advanced Study in the Visual Arts, National Gallery of Art, Washington DC (2008-2010).
Lehrtätigkeit an der Harvard Universität (Certificate of Distinction for Excellence in Teaching, 2007), an der Kunstuniversität Linz, 2010-2011 an der Universität Wien und an der Universität Basel. Internationale Vortragstätigkeit.
Pop war von 2011-2014 Assistent am Lehrstuhl für neuere Kunstgeschichte an der Universität Basel.
Pop ist für Redakteur für Kunsttheorie und Historiographie, CAA.Reviews.
Publikationen
“Neoclassicism,” “Laocoon”, “Daedalus and Icarus,” “Death of Dido,” “Orpheus and Eurydice,” “The Golden Bough,” “William Blake,” “Samuel Palmer,” “Sigmund Freud,” c.10,000 words
In: The Virgil Encyclopedia
Ziolkowski J., Thomas R. (Hg.)
Wiley-Blackwell, 2013
Ziolkowski J., Thomas R. (Hg.)
Wiley-Blackwell, 2013
Masks, Modernity, Egoism: Theatrical Practice in James Ensor and Maurice Maeterlinck
In: The Art of Theatre: Word, Image and Performance in Nineteenth-Century France and Belgium
Moran C. (Hg.)
Peter Lang, Berlin, 2013, 287-305
Moran C. (Hg.)
Peter Lang, Berlin, 2013, 287-305
Das Einleuchtende am Bild: der andauernde Wert von Wittgensteins früher Bildtheorie
In: Kategorien zwischen Denkform, Analysenwerkzeug und Historischem Diskurs
Universitätsverlag Heidelberg, 2012, 71-85
Universitätsverlag Heidelberg, 2012, 71-85
Henry Fuseli: Greek Tragedy and Cultural Pluralism
In: The Art Bulletin, Vol.94, No.1
März, 2012, 78-98
März, 2012, 78-98
Sympathetic Spectators: Henry Fuseli’s Nightmare and Emma Hamilton’s Attitudes
In: Art History, Vol.34, No.5
November, 2011, 934-957
November, 2011, 934-957
Henry Fuseli’s Oedipus and the Cultural Politics of Antiquity, c.1776-1786
In: Center, Vol.30
National Gallery of Art, Washington, 2010, 139-142
National Gallery of Art, Washington, 2010, 139-142
How to do Things with Pictures: A Guide to Writing in Art History
Cambridge, Mass.: Harvard Expository Writing Program, 2008, 37 S.
Dr. Andrei Pop
University of Chicago
Committee on Social Thought
1130 East 59th Street
Chicago, IL 60637
T +1 773 702 8410
F +41 61 207 18 11
apop(at)uchicago.edu